Hlinsko otevřelo jednu z největších dopravních investic města, která byla rozdělena na dvě etapy a realizována po dobu dvou let. Investicí v hodnotě 53 milionů korun došlo ke zvýšení počtu parkovacích míst o více než třetinu v porovnání s původní kapacitou, úpravě nevzhledného prostranství, přípravě pro další rozvoj bytové výstavby a odsunutí dopravy od panelových domů dále. V podzimních měsících se uskuteční ještě výsadba zeleně, která by měla tvořit téměř 30 % plochy. Slavnostního otevření stavby se zúčastnili zástupci města a zhotovitele.
„Stavba, která zde vznikala už od loňského roku má své prvopočátky před více než patnácti lety. Jsem moc rád, že jsme se dostali do fáze, kdy máme po dopravní stránce hotovo. Na podzim ještě zrealizujeme rozsáhlé sadové úpravy, kdy doplníme zeleň, stromy, keře a kvetoucí rostliny. Tato stavba není jenom parkoviště, to chci zdůraznit. Jedná se o stavbu, která nám do budoucna umožňuje další rozvoj části sídliště směrem k teplárně. Jedná se především o výstavbu bytových domů a nyní je vše připraveno, abychom mohli tuto část rozvíjet. Na závěr bych chtěl ještě připomenout, že se jedná o jednu z největších staveb, kterou jsme v poslední době realizovali. Město Hlinsko do ní investovalo více než 50 milionů korun a osobně věřím, že bude občanům dobře sloužit," uvedl v proslovu při otevření stavby Miroslav Krčil, starosta města Hlinsko.
Výsadba zeleně se uskuteční na podzim
Téměř třetina volné plochy bude osázena zelení, kruhové objezdy ozdobí růže a další rostliny. „Dokončené jsou všechny práce, co se týká silnic, parkovišť a parkovacích ploch. Platné samozřejmě je, že se uskuteční poměrně masivní výsadba zeleně. Se zhotovitelem jsme se domluvili, že ji zrealizujeme na podzim. Je to z důvodu, že nyní máme obavu, aby se v letních měsících stromy a keře ujaly. Chceme oba kruhové objezdy upravit a osázet zelení, v prostoru dolní části se například uskuteční výsadba stromů. Bude to opravdu tak, jak jsme řekli před zahájením výstavby, že zhruba 30 % plochy bude osázeno zelení nebo růžemi a kvetoucími rostlinami," doplnil na dotaz starosta Krčil.
Úprava prostranství a příprava na rozvoj bytové výstavby
Investice nově umožní městu vybudovat více než sto nových bytů v lokalitě louky u teplárny. „Řekl bych, se jedná o největší dopravní stavbu, kterou jsme v posledních letech nebo možná za celou dobu v Hlinsku realizovali. Finančně podobná investice byla do dopravního terminálu. Celkově se pohybujeme přes padesát milionů korun, nicméně o úpravě tohoto prostoru se zde diskutovalo už dvacet let zpátky a osobně jsem rád, že jsme ji do této podoby zrealizovali. Navíc jsme původní myšlenku posunuli i tím, že jsme vybudovali novou propojku mezi ulicemi Rataje a Družstevní, jedná se o novou ulici Prošvicova. Celý projekt je koncipovaný, že jsme nejenom upravili to stávající nevzhledné prostranství, ale zároveň jsme vše dopravně připravili i na rozvoj bytové výstavby, což považuji za velmi důležité," uvedl k důležitosti investice starosta města.
Navýšení kapacity parkovacích míst
Stavba zvýšila kapacitu parkovacích míst o třetinu. „Jedním z hlavních důvodů, který celou investici rozpohyboval, byl záměr navýšit parkovací místa v lokalitě. Myslím si, že se nám to podařilo. Před rekonstrukcí zde zaparkovalo 140 aut a ne zcela podle předpisů. Nyní jich bez porušování dopravních pravidel zaparkuje téměř 220. Navýšení kapacity o třetinu má pro lokalitu sídliště velký přínos," pokračoval starosta Krčil.
Dva kruhové objezdy pro bezpečnost dopravy
„Nejedná se o investici jen do parkování, ale i do budoucího rozvoje města. Rozumím, že když jsme v minulém roce vybudovali jen dva kruhové objezdy, mohlo to vypadat, že nemají žádný přínos. Dnes je již jasná jejich funkčnost a že mají svá opodstatnění. Například spodní kruhový objezd je co do bezpečnosti to nejlepší, co jsme mohli udělat. Horní kruhový objezd je zase klíčovým místem pro obsluhu nových parkovacích míst a pro budoucí bytovou zástavbu. Zvažovali jsme při přípravě projektu i jiné řešení, nicméně po diskuzích s dopravními inženýry od policie bychom museli dělat dopravní opatření pro snížení rychlosti v ulici Prošvicova. Pokud bychom nepostavili kruhové objezdy, muselo by tam být několik stavebních opatření, která by měla za cíl snížení rychlosti. Z pohledu bezpečnosti, ekonomiky a efektivity nám jednoznačně vyšlo jako nejlepší stávající řešení stavby," doplnil k funkčnosti kruhových objezdů starosta Krčil.
Snížení provozu v ulici Družstevní
„Jako zásadní také hodnotím pozitivně, že jsme dopravu, která byla v ulici Družstevní, dostali od paneláků dále," uzavřel starosta Krčil.
Hlinsko investice Miroslav Krčil