Sedmé letošní TECHNOhrátky měly tentokrát nevšední kulisu. Začaly totiž na Planetě Hlinsko, což je moderní interaktivní vzdělávací centrum, které je přímým sousedem zdejšího středního odborného učiliště. Stovka dětí z osmi základních škol z Chrudimska a Pardubicka tak cestou z auly alespoň letmo nahlédla do nitra Země i vesmíru a poté se odebrala poznávat základy trojlístku vyučovaných oborů elektrikář, truhlář a výrobce potravin–mlékař.
„Jsem velice rád, že se odborné školství podařilo opětovně do Hlinska vrátit v roce 2017. Stále však ještě stojíme na začátku cesty a další vývoj pro nás zůstává jako velká výzva. Dnes má naše učiliště nejlépe vybavené prostory pro vzdělání v celém regionu,“ připomněl při slavnostním zahájení akce starosta Hlinska Miroslav Krčil, jenž je také radním Pardubického kraje pro životní prostředí, venkov a zemědělství. Mimochodem, právě v tomto roce skládali studenti třetích ročníků oborů elektrikář a truhlář opět po osmnácti letech učňovské zkoušky.
Zájem byl i z Pardubic
Moderní zázemí, přístrojové i technologické vybavení učiliště financované z prostředků Pardubického kraje v hodnotě více než 40 milionů korun žáky na první pohled zaujalo. V areálu stále ještě novotou vonící rekonstruované bývalé administrativní budovy podniku ETA v Prošvicově ulici na ně čekalo pět speciálních stanovišť, na kterých si ověřovali své manuální schopnosti.
„V pořadí třetí hlinecké TECHNOhrátky potvrdily, že zájem školáků o účast na této akci stoupá – přihlásilo se jich 130. Letos poprvé tak dokonce překročil únosnou kapacitu, takže na některé děti se nedostalo. Premiéru naopak zaznamenaly vzdálenější základní školy z Pardubic-Ohrazenic a Rybitví,“ uvedl Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.
Máslo dalo zabrat
Protože učiliště aktuálně ještě nemá tolik žáků, rolí průvodců jednotlivých školních výprav či dalších organizačních pomocníků se chopili studenti gymnázia. Hned dvě pracoviště přichystal účastníkům obor elektrikář. Na prvním vyráběli pomocí kleštiček očka na měděném drátu, na druhém zapojovali na čas podle nákresu elektrický obvod.
„V truhlářské dílně se pro změnu školáci pustili do kompletace malé dřevěné bedničky. U mlékařů byly nejprve v akci zkumavky, pipety a kádinky, neboť v provizorní laboratoři nejprve zjišťovali přítomnost bílkovin v mléce, aby poté podstoupili – s možností postupného střídání – zhruba čtvrt hodiny trvající intenzivní nasazení při stloukání másla. Tradiční sladkou odměnou však pro ně vzápětí bylo, když si mohli sami natočit čerstvou vanilkovou nebo borůvkovou zmrzlinu na zařízení Mlékárny Hlinsko,“ doplnila Helena Bártlová, manažerka projektu TECHNOhrátky.
V soutěži zručnosti zvítězila a ovocný dort získala výprava ZŠ Resslova z Hlinska, ve vědomostním kvízu Hej Ty, víš to? nasbírali nejvíce bodů a odnesli si druhou sladkou trofej zástupci ZŠ Pardubice-Ohrazenice.
Za svou existenci dosud uspořádaly TECHNOhrátky 143 akcí v šestadvaceti středních odborných školách v Pardubickém kraji. Při těchto seznamkách s řemesly prezentovaly aktivním způsobem ukázky 69 oborů z oblasti strojírenství, stavebnictví, elektrotechniky, zemědělství, zahradnictví, gastronomie a služeb. Zúčastnilo se jich celkem 18 312 žáků ze 128 základních škol – 113 jich přitom bylo z Pardubického kraje a mj. sedm také z Polska.
Více informací o projektu TECHNOhrátky na www.klickevzdelani.cz/technohratky.
Zdroj: klickevzdelani.cz